برقکار شبانه روزی

برقکار سیار 24 ساعته در تهران

برقکار شبانه روزی

برقکار سیار 24 ساعته در تهران

پریز تلفن

تعریف پریز تلفن :

پریز تلفن وسیله ای است، که رابط بین سیمهای اصلی خطوط تلفن و دستگاه گوشی تلفن میباشد.

  • پریزهای قدیمی دارای سه سوراخ بودند و گوشیهای تلفن نیز دارای سه شاخه بودند که علت آن نیز متمایز شدن تلفن از برق میباشد.
  • هم اکنون اکثر پریزهای موجود در باز دارای محل مخصوص سوکت تلفن هستند و گوشیهای تلفن با وسیله این نوع مخصوص سوکت با خطوط تلفن شهری وصل میشوند.

بعضی از پریزهای تلفن هم دارای سوکت و هم دارای سه یوراخ جهت وصل سه شاخه تلفن هستند.

درصورتیکه سیم کشی داخلی تلفن شما ایراد دارد و قطعی تلفن از سوی مخابرات نمیباشد. برای رفع آن از برقکار شبانه روزی کمک بگیرید.

در اسرع وقت جهت انجام کلیه کارهای برقی ساختمان فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

انواع پریز تلفن سوکت دار :

پریز تلفن در انواع تک سوکت و دو سوکت نیز موجود میباشد. که میتوان دو دستگاه گوشی تلفن را به یک پریز متصل و از دو خط مجزا استفاده کرد.

سیم کشی تلفن
سیم کشی تلفن

نحوه وصل کردن سیم تلفن :

  • سوکت پریز تلفن دارای چهار عدد اتصال سیم میباشد که در کنار هم به صورت ردیفی قرار گرفته اند برای استفاده از تلفن ثابت میبایستی دو رشته سیم تلفن مخابرات را به دو اتصال وسط وصل نمود.
  • اتصالهای دو طرف جهت استفاده از دیتا ، شبکه و همچنین تلفن سانترال میباشد.
  • اتصال سیمهای تلفن در پریزهای موجود توسط رنگ آنها نیز قابل تشخیص میباشد و رنگهای قرمز و سبز برای خط تلفن استفاده میگردد.

در بعضی از پریزهای تلفن محل اتصال سیمها دارای شماره میباشد شماره ۱ شماره ۲ شماره ۳ شماره ۴

  • در این نوع پریزها بایستی دو رشته سیم تلفن را به شماره های ۲ و ۳ پریز تلفن وصل نمود.

شماره ۱ و شماره ۴ مربوط به دیتا و تلفن سانترال و ارتباط داخلی میباشد.

رفع اتصالی

اتصالی سیم چیست ؟

اگر در دو سیم فاز و نول که به یک وسیله برقی وصل است، سیم نول قطع شود. هر دو سیم دارای جریان فاز میشوند. لذا به آن سیم که در اصل باید حامل جریان نول باشد، ولی دارای فاز گردید، برگشت فاز می گویند. در ابتدا برگشت فاز را بصورت خیلی ساده و راحت بیان میکنم ، سپس بطور کامل ، دقیق و علمی به توضیح آن میپردازیم.

خسارت مالی به علت اتصالی :

در صورت عدم وجود فیوز / کلید مینیاتوری و یا هرگونه اختلال در عملکرد این دو وسیله اتصالی منجر به خسارات فراوان و آتش سوزی میگردد.

در صورتیکه دو سیم فاز و نول به حدی به یکدیگر نزدیک شوند که همانند یک دستگاه مصرف کننده اقدام کنند ، فیوز و یا کلید مینیاتوری موضوع اتصالی را تشخیص نمی دهند و اقدام به قطع جریان برق نمیکنند ، در این حالت جریان برق با شدت زیاد مصرف میشود و تولید گرما بین دو سیم میکند و پس از مدتی روکش سیم شروع به ذوب شدن و سوختن میکند.

اقدامات لازم جهت رفع اتصالی توسط برقکار شبانه روزی :

  1. جستجو جهت پیدا کردن محل احتمالی و یا دقیق اتصالی
  2. شناسایی نقطه اتصالی و بررسی آن
  3. توجه به علت اتصالی و نحوه آن
  4. اقدام برای رفع اتصالی
  5. ترمیم و در صورت نیاز تعویض سیمهای محل اتصالی

در نتیجه پس از اتصالی ، قبل از اینکه جریان برق را وصل کنیم ابتدا باید محل و نقطه اتصالی پیدا ، مشخص و رفع اتصالی انجام شود.

اعزام برق کار ماهر به تمام مناطق و محله های تهران کمتر از نیم ساعت.

در اسرع وقت جهت انجام کلیه کارهای برقی ساختمان فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

عوامل مهم اتصالی :

اتصالی با سه عامل مهم همراه میباشد. که در صورت توجه دقیق و تمرکز بر روی این سه عامل ، خیلی سریع و راحت محل اتصالی پیدا میشود.

  1. صدا مانند ترقه و یا ترکیدن یا تق تق و جزجز ( جیزجیز ) که در صورت پیدا کردن محل صدا و یا حتی محدوده صدا به راحتی میتوان اقدام به شناسایی و رفع اتصالی توسط برقکار شبانه روزی نمود.
  2. نور در صورتیکه اتصالی در محل کم نور اتفاق بیافتد بخصوص در تاریکی ، شما به راحتی نوری مانند فلاش دوربین عکاسی مشاهده خواهید نمود که با ردیابی محل پرتو نور میتوان سریعتر اقدام به رفع اتصالی نمود.
  3. بو در بیشتر مواقع اتصالی با بوی ناشی از سوختن که بیشتر مواقع بوی پلاستیک سوخته به دلیل وجود روکش سیم برق حاصل دارد. که با ردیابی و استنشاق مسیر بو میتوان اقدام به شناسایی محل اتصالی و رفع آن نمود.

همچنین گرما و دود نیز در محل اتصالی به وجود خواهد آمد به طور مثال بعد از وقوع اتصالی، شما با لمس لوازم برقی موجود مانند کلید و پریزها کلیدمینیاتوری و اطراف آن ، گرمای ناشی از اتصالی را لمس مینمایید.لذا میتوان از این طریق نیز به شناسایی محل اتصالی بهره برد و در امر رفع اتصالی تسریع نمود.

اقدامات لازم بعد از اتصالی و رفع اتصالی توسط برقکار شبانه روزی :

پس از اینکه اتصالی برق رخ داد. درصورتیکه از علت اتصالی اطلاع دارید، سعی کنید نسبت به برطرف نمودن آن اقدام کنید.

بطور مثال زمانیکه چراغ اتاق را روشن میکنید. برق کل واحد قطع میشود. در اینصورت ابتدا باید کلید چراغ اتاق را به حالت قبل برگردانید، سپس نسبت به وصل فیوز اقدام کنید. در اینصورت شما باید کلید برقی را که وصل کرده اید به حالت قبل برگردانید.

یا به محض استفاده کردن وسیله برقی مانند اتو ، جاروبرقی ، سشوار و یا هر وسیله برقی دیگر ، برق ساختمان قطع میشود. لذا شما باید ابتدا آن وسیله برقی را از پریز برق بکشید. سپس فیوز را بزنید ، اگر فیوز مجددا پرید و برق قطع شد. به هیچ وجه این کار را تکرار نکنید. چرا که باعث خراب شدن فیوز خواهد شد.

اتصالی سیم
رفع اتصالی سیم

عواملی که باعث خرابی کلیدمینیاتوری میشوند :

  1. استفاده همزمان از چندین وسیله برقی و یا به اصطلاح عبور بار یا جریان برق بیش از حد
  2. اتصالی مکرر در ساختمان
  3. وصل کلید مینیاتوری قبل از رفع اتصالی

توجه : اگر از اینکه اتصالی رفع گردیده اطمینان ندارید هیچگاه اقدام به وصل کلیدمینیاتوری نکنید زیرا باعث خراب شدن آن میشود.

وقتیکه یکبار فیوز را زدید و در همان لحضه و یا بعد از مدتی پرید، بدانید که در سیم کشی ساختمان اتصالی وجود دارد.

اگر کلید فیوز مینیاتوری را با فشار بزنید و نگه دارید قطعا باعث آتشسوزی در محل اتصالی خواهد شد. که در اینصورت رفع اتصالی توسط برقکار شبانه روزی و ترمیم محل دشوارتر خواهد شد.

ریسه شلنگی

ریسه شلنگی چیست ؟

لامپهای ال ای دی که به صورت ردیفی و نواری کنار یکدیگر قرار گرفته ریسه شلنگی نام دارند.

انواع ریسه شلنگی :

در حال حاضر در بازار دو نوع ریسه شلنگی وجود دارد.

  1. تک رنگ
  2. رنگی ( هفت رنگ )

نوع تک رنگ آن دارای رنگهای سفید ، آفتابی یا زرد ، انبه ای که همان زرد پررنگ است، قرمز ، سبز ، آبی ، بنفش و … میباشد. نوع رنگی آن دارای یک کنترل از راه دور میباشد، که میتوان به وسیله آن رنگ ریسه را تغیر داد. و یا ریسه را روشن یا خاموش کرد. همچنین نور آنرا کم و زیاد کرد ، fade یا حالتهای مختلفی مانند چشمک زن ، ملایم و غیره نیز دارد. که جلوه های خاصی به ریسه میدهد.

در صورتیکه برای نصب انواع ریسه شلنگی نیاز به برقکار داشتید با شماره ۸۵۰ ۶۴ ۶۴ ۰۹۱۲ تماس بگیرید. تا در کمترین زمان تعمیرکاربرق به آدرس شما مراجعه نماید.

روش نصب :

ریسه تک رنگ :

  • در ریسه های تک رنگ یک علامت مثبت + و منفی – در ابتدا و انتهای ریسه وجود دارد

  • اگر دقت کنید سیم آبی سرفیش باید به منفی و

  • سیم دیگر سرفیش که قهوه ای یا مشکی است باید به مثبت وصل شود.

  • البته اگر برعکس هم وصل کنید اتفاق خاصی نمی افتد.

  • فقط ریسه روشن نمیشود که در اینصورت با برعکس کردن سرفیش ، ریسه روشن خواهد شد.

ریسه رنگی (هفت رنگ ) :

  • در ریسه های رنگی باید دقت بیشتری کنید، چون یک طرف ریسه مثبت و سر دیگر آن منفی نوشته شده . شما باید سرفیش را به سر مثبت ریسه وصل کنید .

  • اگر اشتباها به سر منفی آن وصل کنید ، ریسه روشن میشود ولی کنترل آن به درستی کار نمیکند.

  • و بیشتر رنگها را نمایش نمیدهد و بیشتر دکمه های کنترل ، عمل نمیکنند.

  • سر مثبت ریسه رنگی، حرف b+ و r+ را خواهید دید که باید سیم آبی سرفیش دستگاه گیرنده کنترل به b+ و سیم قرمز سرفیش به r+ وصل شود .

  • اگر برعکس وصل کنید ، روشن نخواهد شد و اتفاق دیگری مانند سوختن و خراب شدن نمی افتد که با برعکس کردن سرفیش مشکل ، حل خواهد شد.

  • پس دقت کنید که فقط سرفیش را به سر مثبت ریسه رنکی وصل کنید.

ریسه شلنگی
نمونه ریسه شلنگی

کاربرد ریسه شلنگی :

  1. بعنوان نور مخفی در سقف سالن پذیرایی یا اتاق خواب.
  2. زیر کابینت جهت نور پردازی بر روی صفحه کابینت آشپزخانه.
  3. داخل ویترین مغازه ها جهت بهتر دیده شدن اجناس ویترین.

علت صدا دادن فیوز

صدا دادن فیوز و دلایل مهم آن :

 یکی از نشانه های خراب بودن فیوز، صدا دادن آن به صورت جیزجیز مداوم میباشد. که هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن مشکل باید اقدام نمود. صدا دادن فیوز عوامل مختلفی دارد، که در ابتدا انواع فیوز را معرفی میکنیم، و در ادامه علت صدا دادن فیوز را توضیح میدهیم.

انواع فیوز :

فیوز ها شامل ۳ مدل میشوند. که در طی زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید شدند. این مدل ها عبارتند از:

  • فیوز فشنگی
  • فیوز اتوماتیک
  • فیوز مینیاتوری

در ادامه به معرفی نوع ساخت و کارکرد هریک از آنها میپردازیم، تا بتوانیم  مشکل فیوز و علت صدا دادن آن را بیابیم.

فشنگی :

یکی از قدیمی ترین فیوزها این نوع میباشد. که معمولا در تابلو کنتور و حتی در ساختمانهای قدیمی در داخل واحد نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

فیوز فشنگی
فیوز فشنگی

صدا دادن فیوز فشنگی :

اگر صدایی مانند جیز جیز از این نوع فیوز شنیدید به سادگی میتوانید، نسبت به رفع آن اقدام کنید. زیرا این نوع فیوز ساختار ساده ای دارد.

این فیوز از یک رشته سیم ساخته میشود، که داخل یک محفظه از جنس چینی قرار دارد. و اگر اتصال دو سر این فیوز محکم و مناسب نباشد، شروع به جرقه زدن و صدا میکند.

برای اعزام برق کار ماهر به تمام مناطق و محله های تهران کمتر از نیم ساعت، تنها با ما تماس بگیرید.

اتوماتیک :

بعد از فیوز فشنگی نوعی فیوز دیگر به بازار آمد. که در محل فیوز فشنگی و بجای آن بسته میشود. با این تفاوت که اگر در ساختمان اتصالی رخ دهد، فیوز فشنگی به اصطلاح میسوزد، و باید تعویض شود. اما فیوز اتوماتیک همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، دارای یک دکمه قرمز و یک دکمه مشکی رنگ است.

در زمان اتصالی دکمه مشکی رنگ بصورت اتوماتیک بیرون می آید و برق قطع می شود. اگر بعد از رفع اتصالی ، دکمه مشکی رنگ را فشار دهید، برق مجددا وصل میشود. دکمه قرمز رنگ نیز مخصوص قطع برق میباشد، اگر این دکمه را فشار دهید. برق قطع میشود.

فیوز اتوماتیک
فیوز اتوماتیک

علت صدا دادن فیوز اتوماتیک :

این نوع فیوز در پایه ای نصب میشود، که فیوز فشنگی نیز در همان پایه نصب میگشت، اگر صدا از اتصالات پایه فیوز بود، میتوانید با محکم کردن اتصالات نسبت به رفع ایراد آن اقدام کنید. ولی اگر صدا از فیوز شنیده میشود؛ باید آنرا تعویض کنید. چرا که این فیوز ساختار نسبتا پیچیده ای داردو لذا قادر به تعمیر آن نمیباشید.

 جهت انجام کلیه کارهای برقی ساختمان در اسرع وقت فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

کلید مینیاتوری :

فیوز یا به عبارتی صحیح تر کلید مینیاتوری، جدیدترین نوع فیوز میباشد. امروزه استفاده از این نوع فیوز بسیار رواج دارد. بطوری که در تابلو کنتور و جعبه فیوز واحد، استفاده میگردد. بر روی این نوع فیوزها کلیدی وجود دارد که اغلب مشکی رنگ است البته رنگهای قرمز نارنجی آبی هم وجود دارد، که این کلید به سمت بالا و پایین حرکت میکند. و باعث قطع و وصل جریان برق میشود.

کلید مینیاتوری
فیوز فشنگی

صدا دادن فیوز مینیاتوری :

اگر از کلید مینیاتوری صدایی مداوم و متوالی شنیدید، باید حتما آن را تعویض نمایید.

عواملی که باعث صدای این نوع فیوزها میشود، بسیار متفاوت است که در ادامه به بررسی مهمترین آنها میپردازیم : 

  1. خرابی فیوز بعلت پایان طول عمر آن.
  2. استفاده بیش از حد و عدم تناسب جریان برق مصرفی با قدرت دستگاه.
  3. اتصالی های مکرر و خراب شدن فیوز.

ساکنین و خانواده ها ، به محض قطع برق به یک برقکار شبانه روزی که بتواند سریعا به محل مراجعه نموده و مشکل را برطرف نماید ، نیاز پیدا میکنند. در اسرع وقت جهت انجام کلیه کارهای برقی ساختمان فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

فاز برگشت

معرفی کامل فاز برگشت :

برای استفاده از دستگاههای برقی تکفاز دو رشته سیم که یکی فاز و دیگری نول میباشد، استفاده میگردد.

اگر بخواهیم، این وسیله برقی را کنترل نماییم از کلید استفاده میکنیم. اگر سیم برق فاز که به وسیله برقی متصل است را به وسیله انبردست و یا سیم چین قطع نماییم، جریان برق نیز قطع میگردد.

در این حالت ما دو سر سیم برق در اختیار داریم؛ که یکی دارای جریان برق فاز و دیگری فاقد جریان برق میباشد/ که به دستگاه برقی متصل است.اگر دو سر سیم را به کلید وصل نماییم ، با فشار دادن شصتی کلید میتوانیم روشن و یا خاموش شدن وسیله برقی را کنترل نماییم.

به اصطلاح برقکاری به سیمی که فاقد جریان برق و رابط بین کلید و وسیله برقی میباشد،  فاز برگشت گفته میشود.

اعزام برق کار ماهر به تمام مناطق و محله های تهران کمتر از نیم ساعت.

در اسرع وقت جهت انجام کلیه کارهای برقی ساختمان فقط کافیست با ما تماس بگیرید.

اهمیت شناسایی :

زمانیکه در حال بررسی سیمهای موجود در داخل قوطی کلید هستیم و  با فازمتر کار میکنیم ، وقتی که نوک فازمتر را به سیم نول میزنیم ، چراغ فازمتر روشن نمیشود.این در حالی است که نوک فازمتر را وقتی به سیمی که دارای جریان برق و فاز میباشد، میزنیم لامپ فازمتر روشن میگردد.

این موضوع در فاز برگشت نیز به همین صورت است، که وقتی شما فازمتر را به آن سیم میزنید ،فازمتر روشن میشود که این موضوع باعث اشتباه فرد خواهد شد. لذا بایستی سیم اصلی فاز را از آن تشخیص دهیم.

نحوه شناسایی فاز برگشت:

  1. با شناسایی سیم فاز اصلی که معمولا با در کنار سیم نول میباشد میتوان آنرا تشخیص داد.
  2. سیمی که از کلید به لامپ وصل شده است فاز برگشت میباشد.
  3. هر زمان که نوک فازمتر را داخل سوراخهای پریز برق کردیم و هر دوی آنها چراغ فازمتر را روشن نمود ، یکی از آنها فاز و دیگری تبدیل به فاز برگشت شده است که این موضوع زمانی رخ میدهد که سیم نول در نقطه ای قطع شده باشد.

بررسی علت روشن چراغ فازمتر :

زمانیه جریان برق ( فاز ) توسط سیم فاز وارد وسیله برقی مانند لامپ میشود، این جریان برق از داخل لامپ عبور میکند و سپس وارد سیم نول میشود . در صورتیکه سیم نول قطع شده باشد، جریان برق بدون اینکه توسط وسیله برقی مورد استفاده قرار بگیرد از آن عبور کرده و وارد سیم نول شده، پس هم اکنون سیم نول دارای جریان برق فاز میباشد. و به محض اینکه سیم نول به آن وصل شود ، جریان برق توسط وسیله برقی مورد استفاده قرار میگیرد. هر زمان که هر دو سوراخهای پریز برق ، چراغ فازمتر را روشن کرد ، سیم نول در یک نقطه ای قطع گردید.

سیم فاز و نول
فاز شب

در صورتیکه برای وصل برق نیاز به برقکار داشتید میتوانید با شماره ۸۵۰ ۶۴ ۶۴ ۰۹۱۲ تماس بگیرید

تا در کمترین زمان ممکن برقکار برای رفع قطعی برق اعزام شود.